تبلیغات
آفرینش طرح - فنون کلاس داری
آفرینش طرح
هنری-ادبی
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


از میان کسانی که برای دعای باران به بالای تپه میروند ،تنها کسانی به کار خود ایمان دارند که با خود چتر می برند! مانیز با خود چتر داریم !!
***************
از پل نامردان عبور نکن ،بگذار آب تو راببرد
از ترس شیر به روباه پناه نبر ،بگذار شیر تو را بخورد
ببر باش و درنده ولی از کنار آهوی بی پناه به آرامی گذر کن
((کورش کبیر))
*****************
دلی سربلنـد و سـری
سـر به زیر
ازاین دست عمری
به سربرده ایم

مدیر وبلاگ :فرهاد احمدی
نویسندگان

فنون کلاس داری 

آگاهی به مهارت ها و تاثیر آن در آموزش                                                           

 در ادامه مطلب                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

آگاهی به مهارت ها و تاثیر آن در آموزش

برای موفقیت در هر کاری آگاهی به مهارت هایی که بتوانند ما را در رسیدن به هدف یاری دهند لازم است، لازم است در هر رشته از علوم روش های خاص خود را دارد که اگر درست و به جا به کار برده شود نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت. مقوله تعلیم و تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

«اوتوا البیوت من ابوابها»

سوره بقره آیه 189

«برای ورود به خانه ها از درهای آن وارد شوید».

امام باقر «ع» در تفسیر این آیه می فرمایند: باید هر کاری را از راه خودش انجام داد.

در اهمیت به کار بردن مهارت ها و روش های درست همین بس که امام صادق ع فرمودند:

«کسی که بدون بصیرت و آگاهی عمل کند مانند کسی است که در بیراهه عمل می کند».

بنابراین وقتی انسان در بیراهه حرکت می کند نه تنها به مقصد نمی رسد بلکه هر لحظه از آن دورتر نیز خواهد شد.

چرا معلم ها باید شیوه ها و مهارت های کلاس داری را بیاموزند؟

قبل از این که زبان آموزان در کلاس، آماده پذیرش شوند لازم است که ابتدا معلم توانائی ایجاد نظم و قانون را در کلاس داشته باشد، به کار بردن شیوه ها و مهارت های کلاس داری این امکان را به معلمین می دهد تا به راحتی این فضاها را در کلاس خود ایجاد کنند. واضح است هر قدر دانش آموزان با معلمین خود در برقراری نظم، هماهنگی و همکاری بیشتری داشته باشند، روند یادگیری بهتر صورت می گیرد.

عوامل مشکل ساز در اداره کلاس کدامند؟

برای شروع در ابتدا باید به عواملی که باعث ایجاد اختلاال در اداره و نظم کلاس می شوند بپردازیم.

 

این عوامل به طور کلی عبارتند از:

1-    عملکرد نامطلوب معلم (عدم مهارت در کلاس داری یا تدریس) و اثرات آن

2-    مشکلات شخصی دانش آموزان

3-    عوامل

 

 

1- عملکرد نامطلوب معلم و اثرات آن

معلمینی که بدون آموختن مهارت های لازم وظیفه تدریس را به عهده می گیرند چه مشکلاتی را برای خود و دانش آموزان ایجاد می کنند؟

باید پذیرفت که گهگاه عامل موثر در بر هم زدن نظم و عدم یادگیری دانش آموزان، عملکرد معلم در آموزش و اداره کلاس می باشد. اگر معلمی برای برطرف کردن عوامل مشکل ساز در اداره کلاس خود تلاشی نکند و درصدد رفع آن برنیاید پس از مدتی ممکن است دانش آموزان را متهم به بی نظمی کند و برای ایجاد نظم و یادگیری، مجبور به اعمال خشونت در کلاس شود که همین امر موجب عکس العمل های نامطلوبیاز سوی دانش آموزان خواهد شد.

از طرفی چون این افراد تجربیات و مهارت های لازم را ندارند و سردرگم هستند، مجبور می شوند از روش آزمایش و خطا استفاده کنند. به این ترتیب که هر روز با سلیقه شخصی خود روشی را روی دانش آموزان آزمایش می کنند و سپس با دیدن نتایج آن برای خود تجربه کسب می کنند. واضح است که این روش در طولانی مدت اثرات مخرب و نامطلوبی روی دانش آموزان برجا می گذارد که عبارتند از:

* به کار بردن روش های اشتباه در تدریس و کلاس داری

* تغییر مداوم روش های معلم که این امر موجب سردرگمی دانش آموزان در نحوه برخورد با معلم می شود.

* فضائی ناامن، ناآرام و متشنج در کلاس ایجاد خواهد کرد.

* دانش آموزان از ساعاتی که در کلاس حضور دارند لذت نمی برند.

* گریز از مدرسه و تنفر از معلم و دلزدگی از درس و کتابخوانی ایجاد می شود.

* استعدادها و خلاقیت ها فرصت بروز پیدا نمی کنند.

* دانش آموزان از روش های نامطلوب برای آینده خود الگوبرداری می کنند علاوه بر آن لطمات جبران ناپذیری به روح و روان لطیف بچه ها وارد می کند که اثرات آن گهگاه تا آخر عمر روی آنها باقی می ماند و آنها را برای همیشه از لذت یادگیری و تحصیل علم محروم می کند.

تاثیر لحظه های ورود معلم به کلاس

نحوه شروع کلاس در اولین جلسه و ادامه آن تاثیر زیادی روی دانش آموزان دارد. چون آنها به محض ورود معلم به کلاس، او را از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می دهند. تا ببینند می توانند او را بپذیرند یا نه؟

هیجان زده آرزو می کنند ای کاش به گونه ای باشد که بتوانند او را قبول کنند. با این امید به حرکات و اشارات و گفتار او خیره می شوند و ساکت می مانند، به یکدیگر نگاه می کنند و با اشاره سر تایید و یا عدم تایید خود را به یکدیگر اعلام می کنند. پس از اتمام کلاس دانش آموزان، رفتار و گفتار معلم خود را تحلیل کرده و نقاط ضعف و قوت او را برای یکدیگر بازگو می کنند.

اگر معلم ضعفی داشته باشد، چه کوچک و یا بزرگ، چه در تدریس، یا خصوصیات اخلاقی و یا توانائی در اجرای مهارت ها، تقریباً نمی تواند معلم موفقی در کلاس باشد. چرا که توانائی جلب احترام و اعتماد بچه ها را ندارد و این باعث اختلال در تدریس او می شود و دانش آموزان به جای تمرکز روی مطالب درسی، حواسشان بیشتر روی نقاط ضعف معلم متمرکز می شود که نتیجه ی ادامه این وضعیت، زمینه بروز شیطنت های مختلف را در کلاس فراهم می کند که منجر به شلوغی و سروصدا می شود و عدم تسلط معلم را برای اداره کلاس به دنبال خواهد داشت.

یک معلم باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا همواره مورد

توجه و احترام شاگردانش قرار بگیرد؟

 برای اینکه دانش آموزان به معلم خود اعتماد کنند و تدریس او را بپذیرند، باید در او توانمندی های لازم را ببینند و ضعف های آشکاری را مشاهده نکنند و لذا معلمینی موفق هستند که مهارت های و تکنیک های کلاس داری روش های تدریس را آموزش ببینند و ضعف های خود را بر طرف کرده و روش های مطلوب را به مرور جایگزین روش های نامطلوب کنند. هرچقدر معلمین در این زمینه ها موفق تر باشند، علاقه و احترام دانش آموزان به آن ها بیشتر شده و با اشتیاق و علاقه مندی بیشتری مطیع روش ها و انتظارات آنها می شوند در نتیجه معلمین بدون هیچ گونه خشونت و در نهایت آرامش، می توانند به کلاس خود نظم دهند و به تدریس مشغول شوند. علاوه بر آن رفتار و منش خوب معلم الگوئی مناسب و تاثیرگذار برای دانش آموزان خواهد شد.

ویژگی هایی که یک معلم موفق و کارآمد باید داشته باشد عبارتند از:

1-    آراستگی و زیبائی ظاهری

2-    صدای خوب و حرکات و اشارات متعادل

3-    به کار بردن مناسب ترین و مودبانه ترین کلمات

4-    داشتن اخلاق خوب و پسندیده و تسلط بر اعصاب

5-    توانائی علمی قوی و اطلاعات وسیع

͏   ویژگی اول:

آراستگی و زیبائی ظاهر

اولین چیزی که در لحظات اولیه ورود شما به کلاس مورد توجه و ارزیابی دانش آموزان قرار می گیرد ظاهر شماست. بنابراین رعایت نکات زیر ضروری به نظر می رسد:

الف- فرم و نوع لباستان باید متناسب با محیط کلاس باشد.

ب- لباس هایتان تمیز، اتو کشیده و خوش بو باشند.

پ- از ترکیب رنگهای زیبا، مناسب و دلنشین استفاده کنید.

ت- از پوشیدن لباس هائی با رنگهای زننده و فرم های ناجور و یا کفش هائی با پاشنه های صدادار خودداری کنید. زیرا در هنگام درس موجب حواسپرتی دانش آموزان می شود.

ث- پاکیزگی صورت و دندان ها و حتی متناسب بودن قاب عینک با فرم صورت نیز مهم است.

نکته: البته منظور از آراستگی گران قیمت بودن لباس ها و زیاده روی کردن در این مقوله نیست. زیاده روی هم می تواند مضر باشد.

 

 

͏   ویژگی دوم:

صدای خوب و حرکات و اشارات متعادل

صدا و حرکات و اشارات سه عامل تاثیرگذار هستند ولی موثرترین عامل در جذب مخاطب صدا است.

بسیار اتفاق می افتد افرادی از نظر علمی در سطح بالائی قرار دارند ولی چون شرایط صدا و بیان آنها مناسب نیست، دانش آموزان و یا مستمعین نمی توانند از صحبت های آنها استفاده کنند و این مسئله روند یادگیر را مختل می کند.

صدای یک معلم، باید خوب و دلنشین و رسا باشد. زیر و بم و حالات عاطفی مناسب صدا در جایگاه های مختلف به کار گرفته شود تا برای شنونده جاذبه و اشتیاق لازم برای گوش کردن مطالب تا آخرین کلمه را ایجاد کند.

به طور مثال:

معلمی، تدریس درسی را در سال سوم دبیرستان به عهده گرفته بود. با وجود این که معلومات خوب و گسترده ای داشت، ولی دانش آموزان اصلاً به تدریس او توجه نمی کردند. آنقدر کلاس او شلوغ و پر سروصدا بود که برای سایر کلاس های مزاحمت ایجاد می کرد. مشکل ایشان بیشتر در نحوه ارائه مطالب بود. موقع تدریس مطالب درس را خیلی تند، سریع و تا حدودی نامفهوم بیان می کرد. تمرین های درسی را هم به همین سرعت و بدون دقت و توضیح کافی انجام می داد. به همین دلیل دانش آموزان نمی توانستند از معلومات خوب او استفاده کنند و همیشه اعتراض می کردند.

 

اختلال در صدا چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

1-    اگر شما خیلی تند و سریع صحبت کنید، چون دانش آموزان نمی توانند کلمات را دنبال کنند در نتیجه گیج و خسته می شوند.

2-    اگر خیلی کند یا با مکث زیاد صحبت کنید موجب خواب آلودگی دانش آموزان شده و از دنبال کردن مطالب شما صرف نظر می کنند.

3-    اگر خیلی بلند و گوش خراش و یا خیلی آرام و آهسته تدریس کنید در هر دو صورت ملال آور و کلافه کننده است.

4-    اگر با لهجه ای نامفهوم و یا کلماتی گنگ صحبت کنید درک مطالب برای دانش آموزان مشکل می شود.

5-    یکنواختی و بی حالتی صدا بدون استفاده از زیر و بم های مناسب، جذابیت  لازم را برای شونده ایجاد نمی کندو لذا درس کسالت آور می شود.

6-    حرف زدن با اضطراب زیاد یا با لرزش صدا، که ناشی از خجالت و کم روئی است حواس شنونده را پرت می کند و تمرکز ا را به هم می زند.

 

حرکات و اشارات

حرکات و اشارات کلی بدن یا دست و صورت باید متعادل و متناسب با کلمات باشد و نه خیلی کم و بی حالت که در هر دو صورت باعث عدم تمرکز و خستگی می شود.

͏    ویژگی سوم:

به کار بردن مناسب ترین و مودبانه ترین کلمات

بسیار مهم است که شما برای تفهیم مطالب خوداز بهترین، زیباترین و مودبانه ترین کلمات استفاده کنید. این دقت و توجه شما در به کار بردن کلمات، موجب افزایش تاثیر جملات شما در شنونده می شود. در نتیجه به سخنان شما بیشتر توجه می کنند. ممکن است در ابتدا این نحوه به کار بردن کلمات برای دانش آموزان کمی عجیب به نظر برسد ولی به مرور شیوه صحبت کردن و کلمات کلیدی شما برای آنها عادی می شود و سبک کلامی شما را می پذیرند و جالب این که بعد از مدتی برایشان الگو شده و شیوه صحبت کردن شما را به کار می گیرند.

͏    ویژگی چهارم:

داشتن اخلاق خوب و پسندیده و تسلط بر اعصاب

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های معلم شایسته، اخلاق خوب و پسندیده و همچنین صبر و حوصله ی فراوان است.

اگر کم حوصله و بداخلاق هستید لطفاً اصلاً وارد حرفه معلمی نشوید و اگر وارد این حرفه شوید باید تلاش کنید تا صبور و پر حوصله شوید. اعصاب خود را تقویت کنید. سعی کنید هرگز در کلاس عصبانی نشوید و آرام باشید. معلمی که با هر مسئله ای که در کلاس اتفاق می افتد زود عصبانی و برافروخته می شود، اختیار خود را از دست می دهد و حرف های نسنجیده می زند، هیچ گاه به هدف های تربیتی خود نمی رسد.

 

آرامش شما در کلاس چه تاثیری روی دانش آموزان دارد؟

وقتی شما در کلاس آرامش دارید، طبیعی است که:

-         خونسرد و منطقی عمل می کنید.

-         آرامش و امنیت و نظم را به کلاس خودتان منتقل می کنید.

-         دانش آموزان از رفتار سنجیده و متانت شما الگوبرداری می کنند و در رفتارهای خود به کار می برند. (الگوپذیری)

از همان لحظات اولیه وقتی که دانش آموزان رفتار شما را زیر نظر می گیرند و می بینند که آرام و با متانت وارد کلاس می شوید، وسائل خود را روی میز مرتب می کنید، با دانش آموزان احوالپرسی می کنید، سوال های آنان را تا پایان کلاس با طمانینه و با حوصله پاسخ می دهید و یا اگر مشکلی پیش می آید از طریق درست و منطقی مشکلات را حل و فصل می کنید، همه این رفتارهایتان موجب می شود که روزبروز دانش آموزان برای شما احترام بیشتری قائل شوند و در این صورت به حرف هایتان با اشتیاق بیشتری گوش می دهند.

͏   ویژگی پنجم:

توانائی علمی قوی و اطلاعات وسیع

شما باید تسلط کاملی بر مطالب درسی که تدریس می کنید داشته باشید و علاوه بر آن کتاب های دیگری را که با آن درس مرتبط است مطالعه کنید تا با احاطه و آمادگی کامل سر کلاس حاضر شوید. از روش های تدریس مناسب برای تفهیم درس خود استفاده کنید. همچنین می توانید از داستان ها، مثال ها، ضرب المثل ها و اشعار بزرگان نیز برای جذاب کردن و قابل فهم کردن درس کمک بگیرید.

 آقای مطهری می گفتند من هر بار برای این که بتوانم یک ساعت تدریس کنم،

 پانزده ساعت مطالعه می کنم.

یک معلم خوب باید همیشه یک دانش آموز خوب نیز باشد و هیچ گاه نباید تصور کند که اطلاعاتش کامل شده بلکه به طور مداومباید به دنبال اطلاعات بیشتر باشد. اگر معلمی از نظر علمی اطلاعات کامل نداشته باشد، دانش آموزان در همان دقایق اولیه به سرعت متوجه می شوند. در نتیجه به مطالبی که می گوید اعتنا نمی کنند و زمینه بی نظمی در کلاس ایجاد خواهد شد. واضح است که کار و تدریس در چنین کلاسی برای معلم بسیار سخت و طاقت فرسا می شود.

دانش آموزان زمانی تدریس معلم خود را می پذیرند که او را عالم به محتوای درس خود ببینند.

2- مشکلات شخصی دانش آموزان

حل بسیاری از مشکلات دانش آموزان که باعث ناآرامی آنها در کلاس می شود از حیطه وظیفه معلمان خارج است. مشکلاتی مثل فقر، بیماری، طلاق والدین و ... و یا مسائل روحی و روانی بچه ها که در حیطه روان شناسی قرار می گیرد، مانند بیش فعالی،  اضطراب و افسردگی و غیره ... این مشکلات را معلمین می توانند به اولیا انتقال دهند تا با کمک والدین و و مراکز روان شناسی و مراکز بهزیستی و مراکز بهزیستی تا حدودی برطرف کنند. کار دیگری که معلمان می توانند انجام دهند این است که با دانش آموزان کمک کنند تا آنها خود را با همان امکانات و شرایط موجود وفق دهند و برای رسیدن به موفقیت  و رشد استعدادهای بالقوه خود تلاش کنند تا از بروز برخی مسائل نامطلوب جلوگیری شود.

باید بدانیم دانش آموزان تحت چه شرایطی، دچار استرس، حواسپرسی یا عدم تمرکز و غیره ... می شوند که این امر منجر به ایجاد بی نظمی در کلاس خواهد شد. لذا با قرار دادن آنها تحت شرایط مطلوب می توان از بروز مشکلات پیشگیری کرد. برای مثال جهت جلوگیری از ایجاد حواس پرتی در دانش آموزانی که ضعف بینائی یا شنوائی دارند و یا تمرکز ندارند، بهتر است آنها را در ردیف های جلوی کلاس بنشانیم. و یا در جلسات آمتحان از گفتن تذکرات استرس زا و یا جابجائی های بی مورد دانش آموزان خودداری کنیم.

3- عوامل محیطی

میزان شادی و نشاط در آموزش گاه های ما بسیار پائین است. یکی از وظایف مسئولین، فراهم کردن شرایط لازم برای جلوگیری از خستگی مفرط دانش آموزان از راه های زیر است:

1-    نشاط آور ساختن فضای فیزیکی کلاس ها از طریق استفاده از رنگ های شاد در کلاس ها و حیاط محیط و ایجاد فضای مناسبی برای بازی بچه ها

2-    تدوین کتاب های به صورت جذاب و دوست داشتنی با حجم مطلوب و محتوای متناسب با سن دانش آموزان، همراه با تصاویر و رنگ های زیبا

3-    استفاده از روش های فعال در تدریس و استفاده از وسائل کمک آموزشی به طور گسترده که باعث رشد و بالندگی و علاقمندی بیشتر دانش آموزان می شود.

4-    وجود کادر آموزشی دلسوز و مهربان که نسبتاً آشنا به روان شناسی دانش آموزان باشند. به طور مثال مدیران و معاونانی  که در ارتباط با دانش آموزان هستند باید بدانند چگونه با دانش آموزان برخورد کنند تا آنها از محیط آموزشگاه دلزده نشوند.

در این مورد به طور گسترده عوامل متعددی را می توان بیان کرد، ولی به طور خلاصه به محیطی می توان زنده و پویا گفت که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد در غیر این صورت باید شاهد افزایش مشکلات مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی در بین دانش آموزان باشیم.

 

منبع : سایت ادیب و دانش آوران





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 29 شهریور 1392
جمعه 17 فروردین 1397 06:17 ب.ظ

Seriously loads of very good advice.
cialis 5mg billiger generic cialis cialis 30 day trial coupon low cost cialis 20mg purchase once a day cialis cialis 5 mg buy miglior cialis generico generic cialis pro dosagem ideal cialis buy cialis sample pack
جمعه 3 فروردین 1397 02:03 ب.ظ

Reliable stuff. Thank you!
i recommend cialis generico canada discount drugs cialis where cheapest cialis no prescription cialis cheap we recommend cheapest cialis cialis side effects cialis uk cialis generico prix cialis once a da look here cialis cheap canada
یکشنبه 27 اسفند 1396 09:13 ب.ظ

Thank you! I like this.
weblink price cialis we choice free trial of cialis online prescriptions cialis cialis daily dose generic wow cialis tadalafil 100mg discount cialis precios cialis peru cialis prezzo al pubblico generic cialis 20mg uk cialis australia org
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:49 ب.ظ
I am genuinely pleased to glance at this blog posts
which carries lots of useful information, thanks for
providing such information.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

سایت خدماتی بیست تولز

*******
**** ===
داستان روزانه
----------- ****